woensdag 18 april 2012

Energiebesparing

Vandaag kwam ik op een blog van iemand die regelmatig haar meterstanden publiceert.
Geweldig zoals ze bespaart op energiegebruik.
Wat mij echter opviel was de verhouding tussen hoog en laag tarief verbruik


Bij het installeren van de elektriciteitsmeter in ons huis lieten wij indertijd ook een meter met hoog en laag tarief plaatsen. In die tijd was het voor ons een prima besparing. Alle vier kinderen thuis, veel was( zie o.a. de voetbal), komst van computers, groenten en vlees invriezen etc...
En er was flink verschil in uiteindelijke prijs van hoog en laag tarief.


In de loop der jaren veranderde er één en ander. Het prijsverschil is lang niet zo hoog meer.
Je moet al erg veel stroom verbruiken tussen elf en zeven 's nachts en in het weekend wil je er nog wat aan hebben.
Met onze verhouding  dag/nachtstroom van 50/50 was het eigenlijk al niet lonend meer als je ook nog bekijkt hoeveel ik rekening ik daar al mee moest houden. We hebben bij het energiebedrijf geïnformeerd en het laten veranderen in één tarief.

Ik heb op haar blog gereageerd zodat het bekend is en wil het ook hier plaatsen.
Wie weet heeft iemand er iets aan.
PS. Het blijft ons wel bezighouden misschien nu ook nog meer uit milieuoogpunt.
We oriënteren ons op zonneenergie.
Heeft iemand ervaring over die besparing op de energienota?

Groetjes, Thea R.

8 opmerkingen:

  1. Ben wel benieuwd naar haar blog dus ze bespaart steeds meer en meer....?
    Vind je bewegende plaatjes erg leuk, grappig.
    Ben wel in voor besparingstips dus kom maar op ;)

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu hier wordt de rekening ook steeds hoger en al was ik nog steeds alleen in het weekend het lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten, zou ook best meer willen weten over zonne-energie, maar wij mogen het niet zomaar plaatsen daar moet je weer een vergunning voor hebben! Ben benieuwd wat voor reacties jij hierop krijgt! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan niet zelf kiezen omdat ik een huurflat bewoon. Ik heb dubbele meters en die gebruik ik ook. Zoals de was doe ik altijd op zaterdag. Ik heb een hele lage energierekening omdat ik ook heel zuinig ben in apparaten.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zit 'm meer in de verhouding van hoog en laag verbruik.
      Met mijn 50/50 verhouding leverde het eigenlijk niets meer op. Bij omzetten naar één tarief wordt het verbruik gewoon opgeteld, dus geen breekwerk of zo.
      Groetjes, Thea

      Verwijderen
  4. Bij ons is er ook geen hoog en laag verbruik, wij hebben een normale rekening, maar o wat moet je goed opletten, wat gebruikt veel of wat staat eraan, we letten goed op spaarlampen enz.
    Goed om erbij stil te staan.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Thea, morgen is er een tuinfair bij een van de bloggers in Hardenberg, daar wil ik naar toe, dus niets privé hoor, als je bij label 24 kijkt op haar blog dan zie je het staan.

    Groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede tip om het eens opnieuw te gaan bekijken of nachtstroom nog wel voordeliger is.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen